Hvor skal vi starte? Hvordan sikrer vi os, at systemet passer til vores arbejdsgange?
Vi har et stort budget og kan ansætte de folk, som I måtte ønske.
Hvem skal vi ansætte?
Kære Hospital XX,
Som svar på jeres forespørgsel til et nyt EPJ-system har vi udarbejdet følgende forslag:
Vi har valgt at ansætte to etnografer (heriblandt Forsythe) til at hjælpe os i det etnografiske feltstudie på hospitalet. Der ansættes yderligere to programmører til at udvikle kodesiden af systemet. Vi står selv for systemets æstetiske design, i tæt samarbejde med programmøren(e). Det æstetiske regnes for at være sekundært da hospitaler i høj grad fokuserer på det funktionelle.
Vi har valgt at “place focus” på en specifik afdeling på hospitalet - Radiologisk Afdeling - pga. hospitalets størrelse.
Det etnografiske arbejde opstartes i form af nogle korte interviews med udvalgte medarbejdere; herunder hospitalslederen, overlægerne/lægerne på afdelingen og sygeplejerskerne mhp. at få et overblik over de generelle krav til EPJ systemets funktioner. Der anvendes en diktafon til at dokumentere interviewsene.
Etnograferne står umiddelbart overfor det problem, at deres arbejde vil risikere at overtræde “doctor-patient confidentiality”, hvis vi skal følge sygeplejerskerne/lægerne rundt på hospitalet. Den eneste løsning er at der bliver givet tilladelse til at overvære lægernes samtaler med patienterne, ellers bliver designprocessen både vanskeligere og tidsrammen længere.
Det bliver herefter til en mini workshop, for at specificere kravene fundet i interviewene, med nogle post-it notes og en opslagstavle delt ind i forskellige ansvarsområder/funktioner. Vi samler brugerne, deler dem op i grupper, og “brainstormer” os frem til hvilke krav til EPJ systemets funktioner brugerne har.
Vi designere indtager i næste stadie af det etnografiske feltstudie rollen som “fluen-i-suppen”/participant-observer, for at kunne leve os ind i rollen som bruger af EPJ systemet (formoder de allerede har en form for EPJ system, om end ét, de ikke er tilfredse med) og samtidig få frembragt “tacit knowledge”.
Vi vil yderligere gerne observere brugerne i deres naturlige arbejdsmiljø og i en hverdags “context” og fokuserer derfor vores etnografiske feltstudie til at være på hospitalet.
Vi møder som de ansatte og følger dem igennem hele deres “skift” i en periode på en uge. Vi følger både sygeplejersker og læger for at få forskellige indgangsvinkler/brug af systemet. Notetagning og lydoptagelser er igen den foretrukne arbejdsmetode, da et videokamera vil være for besværligt praktisk set og samtidig overtræde patienternes “private” grænser.
Vi tager hjem og reflekterer i en workshop sammen med etnograferne og programørene over den viden vi indtil nu har indsamlet.
Der udvikles et beta-system, som skal køre på prøvebasis i ca. fjorten dage. Vi evaluerer herefter ved interviews og en workshop, lignende den første, hvordan de to uger er forløbet og hvilke ændringer brugerne mener skal foretages (de grove) for at forbedre systemet.
Det tilpassede system implementeres i endnu en prøveperiode på én måned (for at udglatte de mindre/langtids fejl).
Sluttende rettes de sidste fejl i systemet og programmeres færdigt af programmørene. Det gøres nemt at “opdatere” systemet, så fremtidige fejl hurtigt kan udbedres. Det bliver derefter leveret til Radiologisk Afdeling og resten af det nu glade og tilfredse sygehus!
Ninjas Out!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar